Sök och boka resa

search
Vart vill du resa?
När vill du resa?
Resenärer  

Berlins flygplatser

Information om Tegel Berlin & Schönefeld
LÄS MER

Berlins flygplatser

Information om Tegel Berlin & Schönefeld
Ring: 042 - 37 85 00

Ring: 042 - 37 85 00


30 år som researrangör

30 år som researrangör


En del av Stena Line

En del av Stena Line


Delbetala din resa

Delbetala din resa


Prisgaranti på boende

Prisgaranti på boende


97% nöjda kunder

97% nöjda kunder


Flyg » Berlin » Berlins flygplatser - Tegel Berlin


Tegel Berlin
Tegel är Berlins huvudflygplats och har IATA flygplatskod TXL. Tegel ligger 8 km nordväst om Berlin centrum. På Tegel flygplats flög det ca 21 miljoner passagerare 2017.
Stockholm Arlanda till Berlin Tegel flyger SAS och Brittish Airways med direktflyg.
Göteborg Landvetter till Berlin Tegel flyger SAS (Mellanlandning), Lufthansa (Mellanlandning).
Köpenhamn Kastrup till Berlin Tegel flyger SAS med direktflyg.
SAS flyger till Terminal 2 som också heter The Queen’s Terminal
British Airways flyger Berlin Tegel Terminal 3 och Terminal 5
Berlin Tegel historik
Flygplatsen Tegel, också bekant under namnet ”Otto Lilienthal”, tillkom 1948 i samband med den allierade luftbron, som försåg Berlins befolkning med allehanda livsförnödenheter, sedan Sovjetunionen hade spärrat av väg- och järnvägsförbindelser till Berlin. På endast 90 dagar kunde franska och amerikanska specialister tillsammans med tysk arbetskraft bygga upp en fungerande flygplats. På grund av bestämmelserna kunde endast flygplan från ockupationsmakterna under tiden för det kalla kriget flyga till Berlin.
Den civila flygtrafiken kom igång först i januari 1960, då ett plan från Air France genomförde den första reguljära flygningen. Från april 1968 flyttades alla charterflygningar från Tempelhof till Tegel. Allt eftersom flyttade allt flera flygbolag över till Tegel och flygplatsen byggdes ut med nya och längre landningsbanor, vilket blev nödvändigt för att kunna betjäna de allt större flygplanen. Sedan 1975 har Tegel utvecklats till Berlins viktigaste passagerarflygplats.
I och med den tyska återföreningen i oktober 1990 upphörde de allierades specialrättigheter och alla restriktioner i flygtrafiken till Berlin avskaffades. Nu kunde också tyska flygbolag använda sig av Tegel som start- och landningsplats. Den starkt ökande flygtrafiken fordrade nu en ytterligare utbyggnad av terminaler, trots att det hade beslutats, att flygplatsen skulle läggas ned i juni 2012. Vid denna tidpunkt hade man över 17 miljoner passagerare, en summa som skulle ökas till över 20 miljoner två år senare.
Trots det stora antalet flygpassagerare avvecklas kontroller tämligen smidigt, även om det vid incheckningsdiskarna kan bildas köer. Relativt enkelt är det också att komma till eller från flygplatsen med taxi eller de lokala bussarna, som stannar direkt utanför huvudbyggnaden.
Enligt planerna skall Tegel stängas och avvecklas, när den nya storflygplatsen står färdig. Flygplatsen skall då göras om till en industri- och forskningspark med plats för nystartade företag, högskolor, forskningsinstitutioner och industriföretag.
Transfer Tegel till Berlin
Från flygplatsen Tegel är snabbaste vägen till Berlins centrum med Jet Express Shuttle Bus som bl a tar dig till Reichstag, Alexanderplatz och Unter den Linden (ca 30-40 min resa).
Bussarna kör var 15 min mån-fre 06.00-19.00, därefter var 20 min fram till 23.00. Lör-sön kör de mellan 06.00-23.00 var 20 min.
Man kan även ta sig in till Berlin med buss nr X9 som kör till Jakob-Kaiser-Platz, med U-Bahn anknytning vidare till Charlottenburg. Bussarna nr X9 och 109 kör vidare till Station Zoo (västra Berlins centralstation).
Buss nr 128 kör mot norra delen av Berlin. Det kostar ungefär EUR 2,10 för enkel resa till centrum
Taxi till Berlins centrum kostar ca EUR 23.
Schönefeld Berlin
Schönefeld är Berlins näst största flygplats med ca 13 miljoner passagerare årligen och har IATA flygplatskod SXF. Schönefeld ligger 18 km söder om Berlin centrum.
Stockholm Arlanda till Berlin Schönefeld flyger Eysyjet och Norwegian med direktflyg.
Göteborg Landvetter till Berlin Schönefeld flyger Eysyjet med direktflyg och Norwegian (Mellanlandning).
Köpenhamn Kastrup till Berlin Schönefeld flyger Easyjet och Norwegian med direktflyg.
Historik om flygplatsen Berlin Schönefeld
Flygplatsen Berlin-Schönefeld är vid sidan av Tegel en av Berlins båda internationella flygplatser, belägen i delstaten Brandenburg alldeles vid gränsen till Berlin. En numera inte använd landningsbana sträcker sig faktiskt över den sydöstra stadsgränsen in i Berlin.
1934 anlades på platsen en flygplansfabrik och i samband med detta också tre landningsbanor. 1945 besattes området av sovjetiska trupper och året efter förlades även luftstridskrafter hit. 1947 började den civila lufttrafiken att byggas upp och flygplatsen utökades ett flertal gånger fram till återföreningen 1990. Genom att flygplatsen låg utanför Berlin, kunde den utnyttjas av flygbolag från hela världen. Detta gjorde också, att den var intressant för befolkningen i Väst-Berlin, dels därför att man från Schönefeld kunde nå andra flygplatser inom östblocket och senare även i Västeuropa, dels därför att resorna därifrån var betydligt billigare än i väst. Från 1976 fanns en egen terminal för transitresenärer till Väst-Berlin, avgränsad från de övriga terminalerna. För dessa passagerare fanns en särskild pass- och tullkontroll samt därefter en direkt busslinje från flygplatsen till flera hållplatser i Väst-Berlin. Linjen upprätthölls fram till 1990. Detta förfarande innebar en väsentlig tidsvinst för transitresenärerna.
Efter återföreningen 1990 fick Schönefeld vidkännas en betydlig nedgång i antalet passagerare. Anledningen var dels att det tidigare östtyska flygbolaget Interflug lades ned och dels att andra flygbolag föredrog Tegel, som var modernare och låg närmare stadskärnan. Sedan dess har flygplatsen i stort använts av charterflyget. Från 2003 har den blivit bas för lågprisflyget med representanter som Ryanair, German Wings, Norwegian och easy Jet. Sedan 2012/13 har German Wings sina flesta avgångar från Tegel. Fortfarande trafikerar dock ryska Aeroflot flygplatsen med sina klassiska linjer till Moskva.
Tack vare övergången till lågprisflyg har antalet flygpassagerare stigit kontinuerligt från 1,6 miljoner 2003 till ca 13 miljoner 2017. Flygplatsen har anknytning till Berlin genom S-Bahn och busslinjer.
Transfer Schönefeld till Berlin
Schönefeld flygplats kan lätt nås med buss eller tåg. Med Airport Express tåget som går 2 gånger i timmen är det enkelt att åka till Schönefeld. Pendeltågen S-bahn är också enkla att åka med till och från Schönefeld.
 
Det går också shuttle buss transfer ut till flygplatsen.
Berlin Brandenburg flygplats
Berlin Brandenburg är Berlins nya storflygplats som ska ersätta Tegel och Schönefeldt flygplatserna. IATA flygplatskod är BER
Information flygplatsbygget Berlin Brandenburg
Flygplatsen Berlin Brandenburg, även med tillnamnet Willy Brandt, började planeras på ett tidigt stadium, då man avsåg att bygga ut Berlin Schönefeld, som ansågs ha de flesta fördelarna i jämförelse med andra alternativ. Det första spadtaget på den nya platsen togs i september 2006 och den avsågs då stå färdig i oktober 2007 till en kostnad av en miljard euro. Färdigställandet har hela tiden skjutits upp och kostnaderna har rakat i höjden. I augusti 2015 aviserades starten till andra hälften av 2017, men en troligare tidpunkt är snarare under 2020. Samtidigt närmar sig kostnaden sex miljarder euro.
För att kunna bygga ut flygplatsen som planerat måste några orter omlokaliseras, vilket stod klart i juli 2005. Förutom landningsbanor och byggnader fordrades också nya vägar och järnvägar för både fjärr- och regionaltrafik.
För att kunna genomföra en problemfri växel mellan de gamla flygplatserna och den nya har den nya anläggningen testats genom 10000 statister, som med bagage och allt fick genomgå alla de moment, som hör till den normala verksamheten vid en flygresa. På grund av förskjutningen av startterminen avbröts proven i maj 2012 för att återupptas senare, då den nya startterminen är fastställd.
I anslutning till det nämnda testet skulle sedan en omflyttning av kontor, lager, arkiv mm ske från de gamla flygplatserna till den nya. Detta beräknades i sin helhet ta ca tio veckor i anspråk, dock skulle allt väsentligt förflyttas under en enda natt på den avspärrade stadsmotorvägen söderut. Alla dessa planer måste nu skjutas på framtiden, eftersom ett fast startdatum inte kan ges.
Enligt planerna skall flygplatsen generera ytterst litet biltrafik, man räknar med att hälften av alla flygpassagerare skall nå flygplatsen spårbundet. En regional expresslinje skall trafikera mellan Berlins centralstation och flygplatsen med endast ett par stopp på vägen. En expressbusslinje skall köra mellan flygplatsen och den nuvarande slutstationen för tunnelbanans linje U7. Flygplatsens järnvägsstation (sex spår och tre perronger) skall möjliggöra tågförbindelser genom snabbtåg med städer runt om i Tyskland. Bilar och bussar kan komma till flygplatsen på en nyanlagd fyrfilig väg B96a), som utgör en parallell tillfartsmöjlighet till motorvägen A113. På denna har man en snabb och direkt anknytning till innerstaden samt Berliner Ring A10. På ett tidigt stadium delas trafiken upp i person- och lasttrafik och persontrafiken, sedan i privat- och allmän trafik för att leda till korttidsparkering resp. busshållplatser eller taxistation.
Kommunikationer Berlin
Taxi är inte dyrt. Taxibilarna är beiga och är lediga när deras gula taxiskylt på taket lyser.
Sedan finns de utmärkta tågen U-Bahn (tunnelbana) och S-bahn (buss & pendeltåg) med ett väl utvecklat nät både över och under jord. Rabatthäften finns.
Mån-fre är U/S-Bahn igång från ca 05.00-00.30 medan lör-sön kör de non-stop på linjerna S7 och U12.
Är man ute sent/tidigt så kan man ändå ta sig tillbaka till sitt hotell med bussarna som kör natten igenom med ca 30 minuters mellanrum.
Biljetter köpes i automater på stationerna och de gäller för alla transportmedel.
Dubbeldäckare kör i hela Berlin men vill barnen prova på spårvagn får man ta sig till östra delen av staden. Om du kör själv, undvik rusningstid på vardagar mellan kl. 07.00-09.00 och 16.00-18.00.
 

Tegel Berlin

Tegel är Berlins huvudflygplats och har IATA flygplatskod TXL. Tegel ligger 8 km nordväst om Berlin centrum. På Tegel flygplats flög det ca 21 miljoner passagerare 2017.

Stockholm Arlanda till Berlin Tegel flyger SAS och Brittish Airways med direktflyg.

Göteborg Landvetter till Berlin Tegel flyger SAS (Mellanlandning), Lufthansa (Mellanlandning).

Köpenhamn Kastrup till Berlin Tegel flyger SAS med direktflyg.

SAS flyger till Terminal 2 som också heter The Queen’s Terminal

British Airways flyger Berlin Tegel Terminal 3 och Terminal 5

Berlin Tegel historik

Flygplatsen Tegel, också bekant under namnet ”Otto Lilienthal”, tillkom 1948 i samband med den allierade luftbron, som försåg Berlins befolkning med allehanda livsförnödenheter, sedan Sovjetunionen hade spärrat av väg- och järnvägsförbindelser till Berlin. På endast 90 dagar kunde franska och amerikanska specialister tillsammans med tysk arbetskraft bygga upp en fungerande flygplats. På grund av bestämmelserna kunde endast flygplan från ockupationsmakterna under tiden för det kalla kriget flyga till Berlin.

Den civila flygtrafiken kom igång först i januari 1960, då ett plan från Air France genomförde den första reguljära flygningen. Från april 1968 flyttades alla charterflygningar från Tempelhof till Tegel. Allt eftersom flyttade allt flera flygbolag över till Tegel och flygplatsen byggdes ut med nya och längre landningsbanor, vilket blev nödvändigt för att kunna betjäna de allt större flygplanen. Sedan 1975 har Tegel utvecklats till Berlins viktigaste passagerarflygplats.

I och med den tyska återföreningen i oktober 1990 upphörde de allierades specialrättigheter och alla restriktioner i flygtrafiken till Berlin avskaffades. Nu kunde också tyska flygbolag använda sig av Tegel som start- och landningsplats. Den starkt ökande flygtrafiken fordrade nu en ytterligare utbyggnad av terminaler, trots att det hade beslutats, att flygplatsen skulle läggas ned i juni 2012. Vid denna tidpunkt hade man över 17 miljoner passagerare, en summa som skulle ökas till över 20 miljoner två år senare.

Trots det stora antalet flygpassagerare avvecklas kontroller tämligen smidigt, även om det vid incheckningsdiskarna kan bildas köer. Relativt enkelt är det också att komma till eller från flygplatsen med taxi eller de lokala bussarna, som stannar direkt utanför huvudbyggnaden.

Enligt planerna skall Tegel stängas och avvecklas, när den nya storflygplatsen står färdig. Flygplatsen skall då göras om till en industri- och forskningspark med plats för nystartade företag, högskolor, forskningsinstitutioner och industriföretag.

Transfer Tegel till Berlin

Från flygplatsen Tegel är snabbaste vägen till Berlins centrum med Jet Express Shuttle Bus som bl a tar dig till Reichstag, Alexanderplatz och Unter den Linden (ca 30-40 min resa).

Bussarna kör var 15 min mån-fre 06.00-19.00, därefter var 20 min fram till 23.00. Lör-sön kör de mellan 06.00-23.00 var 20 min.

Man kan även ta sig in till Berlin med buss nr X9 som kör till Jakob-Kaiser-Platz, med U-Bahn anknytning vidare till Charlottenburg. Bussarna nr X9 och 109 kör vidare till Station Zoo (västra Berlins centralstation).

Buss nr 128 kör mot norra delen av Berlin. Det kostar ungefär EUR 2,10 för enkel resa till centrum

Taxi till Berlins centrum kostar ca EUR 23.

Schönefeld Berlin

Schönefeld är Berlins näst största flygplats med ca 13 miljoner passagerare årligen och har IATA flygplatskod SXF. Schönefeld ligger 18 km söder om Berlin centrum.

Stockholm Arlanda till Berlin Schönefeld flyger Eysyjet och Norwegian med direktflyg.

Göteborg Landvetter till Berlin Schönefeld flyger Eysyjet med direktflyg och Norwegian (Mellanlandning).

Köpenhamn Kastrup till Berlin Schönefeld flyger Easyjet och Norwegian med direktflyg.

Historik om flygplatsen Berlin Schönefeld

Flygplatsen Berlin-Schönefeld är vid sidan av Tegel en av Berlins båda internationella flygplatser, belägen i delstaten Brandenburg alldeles vid gränsen till Berlin. En numera inte använd landningsbana sträcker sig faktiskt över den sydöstra stadsgränsen in i Berlin.

1934 anlades på platsen en flygplansfabrik och i samband med detta också tre landningsbanor. 1945 besattes området av sovjetiska trupper och året efter förlades även luftstridskrafter hit. 1947 började den civila lufttrafiken att byggas upp och flygplatsen utökades ett flertal gånger fram till återföreningen 1990. Genom att flygplatsen låg utanför Berlin, kunde den utnyttjas av flygbolag från hela världen. Detta gjorde också, att den var intressant för befolkningen i Väst-Berlin, dels därför att man från Schönefeld kunde nå andra flygplatser inom östblocket och senare även i Västeuropa, dels därför att resorna därifrån var betydligt billigare än i väst. Från 1976 fanns en egen terminal för transitresenärer till Väst-Berlin, avgränsad från de övriga terminalerna. För dessa passagerare fanns en särskild pass- och tullkontroll samt därefter en direkt busslinje från flygplatsen till flera hållplatser i Väst-Berlin. Linjen upprätthölls fram till 1990. Detta förfarande innebar en väsentlig tidsvinst för transitresenärerna.

Efter återföreningen 1990 fick Schönefeld vidkännas en betydlig nedgång i antalet passagerare. Anledningen var dels att det tidigare östtyska flygbolaget Interflug lades ned och dels att andra flygbolag föredrog Tegel, som var modernare och låg närmare stadskärnan. Sedan dess har flygplatsen i stort använts av charterflyget. Från 2003 har den blivit bas för lågprisflyget med representanter som Ryanair, German Wings, Norwegian och easy Jet. Sedan 2012/13 har German Wings sina flesta avgångar från Tegel. Fortfarande trafikerar dock ryska Aeroflot flygplatsen med sina klassiska linjer till Moskva.

Tack vare övergången till lågprisflyg har antalet flygpassagerare stigit kontinuerligt från 1,6 miljoner 2003 till ca 13 miljoner 2017. Flygplatsen har anknytning till Berlin genom S-Bahn och busslinjer.

Transfer Schönefeld till Berlin

Schönefeld flygplats kan lätt nås med buss eller tåg. Med Airport Express tåget som går 2 gånger i timmen är det enkelt att åka till Schönefeld. Pendeltågen S-bahn är också enkla att åka med till och från Schönefeld.

 

Det går också shuttle buss transfer ut till flygplatsen.


Berlin Brandenburg flygplats

Berlin Brandenburg är Berlins nya storflygplats som ska ersätta Tegel och Schönefeldt flygplatserna. IATA flygplatskod är BER

Information flygplatsbygget Berlin Brandenburg

Flygplatsen Berlin Brandenburg, även med tillnamnet Willy Brandt, började planeras på ett tidigt stadium, då man avsåg att bygga ut Berlin Schönefeld, som ansågs ha de flesta fördelarna i jämförelse med andra alternativ. Det första spadtaget på den nya platsen togs i september 2006 och den avsågs då stå färdig i oktober 2007 till en kostnad av en miljard euro. Färdigställandet har hela tiden skjutits upp och kostnaderna har rakat i höjden. I augusti 2015 aviserades starten till andra hälften av 2017, men en troligare tidpunkt är snarare under 2020. Samtidigt närmar sig kostnaden sex miljarder euro.

För att kunna bygga ut flygplatsen som planerat måste några orter omlokaliseras, vilket stod klart i juli 2005. Förutom landningsbanor och byggnader fordrades också nya vägar och järnvägar för både fjärr- och regionaltrafik.

För att kunna genomföra en problemfri växel mellan de gamla flygplatserna och den nya har den nya anläggningen testats genom 10000 statister, som med bagage och allt fick genomgå alla de moment, som hör till den normala verksamheten vid en flygresa. På grund av förskjutningen av startterminen avbröts proven i maj 2012 för att återupptas senare, då den nya startterminen är fastställd.

I anslutning till det nämnda testet skulle sedan en omflyttning av kontor, lager, arkiv mm ske från de gamla flygplatserna till den nya. Detta beräknades i sin helhet ta ca tio veckor i anspråk, dock skulle allt väsentligt förflyttas under en enda natt på den avspärrade stadsmotorvägen söderut. Alla dessa planer måste nu skjutas på framtiden, eftersom ett fast startdatum inte kan ges.

Enligt planerna skall flygplatsen generera ytterst litet biltrafik, man räknar med att hälften av alla flygpassagerare skall nå flygplatsen spårbundet. En regional expresslinje skall trafikera mellan Berlins centralstation och flygplatsen med endast ett par stopp på vägen. En expressbusslinje skall köra mellan flygplatsen och den nuvarande slutstationen för tunnelbanans linje U7. Flygplatsens järnvägsstation (sex spår och tre perronger) skall möjliggöra tågförbindelser genom snabbtåg med städer runt om i Tyskland. Bilar och bussar kan komma till flygplatsen på en nyanlagd fyrfilig väg B96a), som utgör en parallell tillfartsmöjlighet till motorvägen A113. På denna har man en snabb och direkt anknytning till innerstaden samt Berliner Ring A10. På ett tidigt stadium delas trafiken upp i person- och lasttrafik och persontrafiken, sedan i privat- och allmän trafik för att leda till korttidsparkering resp. busshållplatser eller taxistation.

Kommunikationer Berlin

Taxi är inte dyrt. Taxibilarna är beiga och är lediga när deras gula taxiskylt på taket lyser.

Sedan finns de utmärkta tågen U-Bahn (tunnelbana) och S-bahn (buss & pendeltåg) med ett väl utvecklat nät både över och under jord. Rabatthäften finns.

Mån-fre är U/S-Bahn igång från ca 05.00-00.30 medan lör-sön kör de non-stop på linjerna S7 och U12.

Är man ute sent/tidigt så kan man ändå ta sig tillbaka till sitt hotell med bussarna som kör natten igenom med ca 30 minuters mellanrum.

Biljetter köpes i automater på stationerna och de gäller för alla transportmedel.

Dubbeldäckare kör i hela Berlin men vill barnen prova på spårvagn får man ta sig till östra delen av staden. Om du kör själv, undvik rusningstid på vardagar mellan kl. 07.00-09.00 och 16.00-18.00.

 


Knapp


    






		






	      

	
		
		
  	
        #jsondata {
                width: 100%;
                height: 100px;
            }

            #createTopList {
                font-size: 18px;
            }
			#departurePickers{
				display:none;
			}

			.toplistcss h2 {
				color: #333;
			}
			
			.toplistcss p {
				color: #333;
			}

			a.moreflight {
				background: #004e6d;
				color: #fff;
				text-decoration: none;
				padding: 16px 40px;
				-webkit-border-radius: 4px;
				-moz-border-radius: 4px;
				border-radius: 4px;
				font-size: 16px;
				font-weight: bold;
			}


    
		
    
     
            require(["jquery", "TopLists"], function ($, topList) {                
                $(document).ready(function () {

					
					 var defaultValues = [
                        {
							"tabName": "Från Stockholm",
							fromIatas: ["ARN", "BMA", ""],
                            toIatas: ["TXL", "SXF", "", "", "", "", "", "", "", ""],
                            airlines: ["", "", "", "", ""],
                            maxItems: 12,
                            fromDate: "",
                            toDate: "",
							maxItemsPerIata: 1	
                        },
                        {
                            "tabName": "Från Göteborg",
                            fromIatas: ["GOT", "", ""],
                            toIatas: ["TXL", "SXF", "", "", "", "", "", "", "", ""],
                            airlines: ["", "", "", "", ""],
                            maxItems: 12,
							fromDate: "",
                            toDate: "",
							maxItemsPerIata: 1	
                        },
                        {
                            "tabName": "Från Malmö/Köpenhamn",
                            fromIatas: ["MMX", "CPH", ""],
                            toIatas: ["TXL", "SXF", "", "", "", "", "", "", "", ""],
                            airlines: ["", "", "", "", ""],
                            maxItems: 12,
							fromDate: "",
                            toDate: "",
							maxItemsPerIata: 1	
                        }
						 ,
						{
                           "tabName": "",
                           fromIatas: ["", "", ""],
                           toIatas: ["TXL", "SXF", "", "", "", "", "", "", "", ""],
                           airlines: ["", "", "", "", ""],
                           maxItems: 12,
						   fromDate: "",
                           toDate: "",
						   maxItemsPerIata: 1	
							
                        }
                    ];

					
					
					
					$("#spinner").show();
					topList.getTopLists("toplist2398241", defaultValues, toplistReady);
					
					
			
				
               

                    function toplistReady(callback) {
                        if (callback == true) {
                            $("#spinner").hide();
							$("#departurePickers").show();
                        }
                    }

                   
                 
                    
                });               
            });

    
		
		
		
	
	
    
    
    10 billiga flyg till Berlin just nu!
			
		
	
	
Hämtar billiga flyg till Berlin...

			
					
					
					
					
						
					
						
					
			
			
		
	
		
		
	
	 					
	
		Sök andra flyg

10 billiga flyg till Berlin just nu!

 


Knapp