Viktigt att veta

Avstånd

Avståndsberäkningar till resmålen är alltid ungefärliga. För att få en rättvisande avståndsberäkning har vi utgått från hamnarna i Puttgarden respektive Rostock och sedan lagt till 200 km för körning från Helsingborg* via Danmark.

 *Avstånd till Helsingborg: Stockholm 56 mil, Göteborg 23 mil, Kristianstad 11 mil, Kalmar 29 mil, Jönköping 25 mil

 

Badstränder

Särskilt i Frankrike och Italien är privata stränder vanligt förekommande. Där kan du hyra solstolar och parasoll mot avgift och oftast också köpa förfriskningar etc.

I de fall vi anger att strandservice finns, menar vi hyra av strandplats med 2 solstolar och ett parasoll. Strandservice finns i regel från mitten av maj till mitten av september och kan ofta förbokas via Sembo till ett fördelaktigt pris.

 

Barnsäng

På vissa boenden är det möjligt att utöver det maxantal som anges, ta med ett barn under 3 år. Finns det möjlighet att hyra barnsäng anges det i beskrivningen.


Depositioner & kostnader som kan tillkomma på plats

I vissa fall ska en depositionsavgift betalas vid ankomst. I de fall avgift förekommer, anges detta i boendebeskrivningen. Den är uthyrarens säkerhet mot skador på inventarier och eventuella extra omkostnader och ligger utanför Sembos ansvarsområde. Avgiftens betalas direkt till reception/nyckelkontor och varierar beroende på boendets storlek och standard. Det kan vara klokt att inte räkna in depositionen i reskassan. Lämnar du semesterbostaden på en tidpunkt, då ägaren inte har möjlighet att kontrollera semesterbostaden eller din förbrukning av el och vatten kan du be att få depositionen skickad till dig.

En del hotell/lägenhetsanläggningar tillämpar sk ”Resort Fee” eller ”Club Card”. Dessa tillägg är obligatoriska och tillkommer på plats. Det ger tillgång till varierande faciliteter som t ex solsängar, handdukar, strandservice, gym, parkering, shuttle bus och/eller diverse aktiviteter. Resort Fee är mycket vanligt i t ex USA, Mexiko och Karibien. Club Card i Europa t ex Italien. Eftersom avgifterna skiftar över året (hög/lågsäsong) och kan ibland ingå i resans pris, har Sembo inte möjlighet att redovisa vad som gäller vart enskilt boende. Avgiften kan variera mellan 5-60 $/€/natt och baseras på antalet resenärer eller per rum/lägenhet.

 

Djur och insekter 

Myror och kackerlackor kan förekomma även på de bästa hotell. Meddela hotellpersonalen om du upptäcker ovälkomna ”husdjur” på rummet eller i lägenheten. I supermarkets eller på apotek kan du på de flesta resmål köpa medel som hjälper mot mygg och insekter. Är du känslig för insektsbett rekommenderar vi att du tar med preparat hemifrån.

 

Hotellrum

Dubbelrum är rum för två personer. Rummet har två separata sängar, dubbelsäng eller grand lit, dvs. en 140-180 cm bred säng avsedd för 2 personer, vanligt förekommande i bl.a Sydeuropa. Extrabäddarna har inte samma komfort som de ordinarie bäddarna och kan vara i bäddsoffa. I vissa fall kan extrabädden vara del i ordinarie bädd. Ibland kan ett enkelrum vara ett dubbelrum för eget bruk. Familjerum kan vara två rum intill varandra.

Då hotellrummmen kan skilja sig inom ett hotell är interiörbilderna endast att ses som typexempel.

 

Mat och Dryck på hotellet

Det finns ofta möjlighet att boka boendealternativ där mat och ibland dryck ingår. Här följer de vanligaste alternativen:

Frukost: serveras oftast i bufféform av varierande innehåll, men kan också vara sk kontinental frukost som är enklare och ofteast bara består av kaffe, te, bröd och pålägg.

Halvpension: här ingår frukost och vanligtvis middag. Måltidsdryck ingår normalt inte.

Helpension: frukost, lunch och middag ingår. Måltidsdryck ingrå normalt inte.

All-Inclusive: I All Inclusive ingår alltid: alla måltider frukost/lunch/middag (á la carte kan vara mot tillägg), måltidsdryck läsk/öl (i vissa fall vin dock ej obl.), underhållning/aktiviteter, icke motoriserade vattensporter, lokala drinkar i minst en av anläggningens barer. Ytterligare innehåll kan förekomma. Samtliga måltider serveras normalt i bufféform.

 

Husdjur

Vissa semesterboenden accepterar husdjur. Ring eller mejla vår kundservice för närmare information.

Husdjur som ska följa med på färjan måste alltid förbokas eftersom antalet djurplatser ombord är begränsade. Det är alltid djurägaren själv som avgör om djuret är i kondition för en transport, dock förbehåller sig Stena Line rätten att neka djurtransport om förhållandena, t ex temperatur och sjögång, är extrema. Djurägaren ansvarar också för att all dokumentation är i ordning för ut- och hemresa. På vissa fartyg får hundar tas med på däck. Bildäcket är låst under resan och tillträde för gäster är ej tillåtet Ägaren ansvarar själv för sitt djur under resan. Ledsagarhund är alltid välkommen på alla Stena Lines/Scandlines fartyg. 

På flyget kan husdjur medtas i mån av plats. Vi gör en förfrågan till flygbolaget och vi behöver då veta mått (höjd, längd, bredd) och vikt på buren inklusive husdjuret. Förfrågningar kan endast göras på befintliga bokningar, Sembo återbetalar inte biljettkostnaden om förfrågan inte kan bekräftas. En kostnad som betalas vid incheckning tas ut av flygbolaget. Se respektive flygbolags hemsida för aktuell kostnad

 

Incheckning

In- respektive utcheckningstid för boendet du bokat finns på resehandlingarna. Sembo garanterar bara ankomst de angivna tiderna. Ankomst på andra tider förutsätter att du avtalat detta direkt med reception/nyckelkontor. Vid stora förseningar är det risk för att du inte får tillträde till lägenheten/rummet förrän dagen därpå (söndagsstängt förekommer), ev övernattning på grund av försenad ankomst bekostar du själv. Saknas information om in-checkningstid, kontakta receptionen/nyckelkontoret direkt, telefonnummer finns på dina resehandlingar.

 

Incheckningstiderna varierar för olika färjelinjer, för att se aktuell incheckningstid, se www.stenaline.se. Tiderna finns även på dina resehandlingar.

 

Om du ska flyga rekommenderar vi att du är på flygplatsen ca 2 timmar före din avresetid om du ska flyga till en destination inom Europa och ca 3 timmar till övriga destinationer. Tänk på att det kan vara långa köer till incheckning och säkerhetskontroll.
Observera att en del flygbolag tar en avgift för incheckning på flygplatsen. För information se respektive flygbolags hemsida.

 

Internet

Internetuppkopplingen på ditt semesterboende kan vara avgiftsbelagd. Finns Internetuppkoppling angiven under "faciliteter" finns den i receptionen eller annat allmänt utrymme. Stena Line erbjuder gratis uppkoppling på samtliga fartyg. Sembo ansvarar inte för att anslutningen fungerar.

 

Kvalitetsmärkning

"Noga utvalt" är en kvalitetsgaranti som vi på Sembo har tagit fram. I dagens stora hotellutbud ska symbolen hjälpa dig att hitta våra särskilt utvalda boendealternativ.

Fem solar:  Mycket hög klass.
Fyra solar:  Hög klass.
Tre solar:   Mellanklass. Standard som motsvarar genomsnittet på resmålet.
Två solar:   Enklare mellanklass. Standard något under genomsnittet på resmålet.


Övriga boenden i vårt utbud är utvalda av externa partners. Här motsvarar antalet solar den officiella klassificeringen.  Alla hotelltexter är på engelska och Sembo har inte granskat texter, kvalitet och innehåll som därför ligger utanför vår kontroll. Urvalet av hotell görs av våra partners och kan variera år från år.

Ljudstörningar

Många av våra hotell ligger i turistområden med folkliv och kvällsaktiviteter. Ljudnivå mm kontrolleras av de lokala myndigheterna och kan vara svårt för oss att påverka. På hotell som har bar eller kvällsaktiviteter kan du störas av besökare och musik. Önskar du lugn och ro under semestern bör du välja ett hotell där det i hotellbeskrivningen framgår att omgivningarna är lugna. Du är naturligtvis aldrig garanterad en helt störningsfri semester då det dagliga livet med sophämtning, varuleveranser etc. måste fungera

 

Luftkonditionering

Luftkonditionering kan vara begränsad till vissa timmar på dygnet och till den varmaste perioden. Vanligtvis finns ett luftkonditioneringsaggregat per rum eller lägenhet, men också centralt reglerade aggregat förekommer.

 

Lägenheter

De flesta lägenheter har ett eller flera sovrum med riktiga sängar samt ett allrum med två extrabäddar (oftast bäddsoffa). Studios består av ett kombinerat sov- och allrum och har oftast enbart bäddsoffa. Extrabäddarna har inte samma komfort som de ordinarie bäddarna. I vissa fall kan extrabädden vara del i ordinarie bädd. Det angivna personantalet får under inga omständigheter överskridas. Blir ni fler i lägenheten än vad som angivits vid bokningstillfället, måste detta snarast meddelas till Sembo.

 

Du kan utgå från att det i lägenhetens kök eller pentry finns kokkärl, bestick och porslin till det angivna antalet personer. Men räkna inte med mer. Utrustningen varierar efter land och lokala förhållanden. Kaffebryggare, brödrost, potatisskalare, visp, osthyvel etc. ingår som regel inte i utrustningen.  
Till spis och varmvatten är gas vanligt förekommande. Kontakta reception/nyckelkontor om något saknas eller om gasen skulle ta slut. Förbrukningsartiklar som rengöringsmedel, diskmedel, tvål och toapapper ingår normalt inte vid hyra av lägenhet. I de fall handdukar ingår i hyran avses normalt inte badhanddukar. Finns det balkong, är den oftast möblerad.

Då lägenheterna kan skilja sig åt, är interiörbilderna endast att ses som typexempel.

 

Pooler

De öppettider som anges är cirkatider, som kan komma att ändras beroende på bl a. väder och antalet gäster. Poolerna är oftast stängda nattetid, dessutom kan de vara stängda under "Siestan" dvs mellan 12 och 15. Vi ber dig ha förståelse för dessa och andra lokala poolregler som Sembo inte har något inflytande över. Saltvattenspooler kan förekomma. Poolen är uppvärmd om det anges i hotellbeskrivningen och håller då 22 grader eller mer. Barnpoolen kan ibland vara en avskild del av vuxenpoolen.

 

Reseledare

Sembo har ingen svensktalande personal på resmålen. Personalen som lämnar ut din nyckel, är kanske inte heller alltid engelskspråkig. Vi tror att du, liksom vi ser detta som en del av charmen med att resa på egen hand. I Bibione och Caorle på Adriakusten finns under högsäsong reseledarservice, i form av våra Sembovärdar.

 

Snögaranti

Snögaranti gäller på de destinationer där det anges i beskrivningen. I de fall snögarantin inträder, vilket sker tidigast 48 timmar före ankomst, erbjuds kunden om möjligt ett nytt boende, alternativt återbetalning av hela arrangemanget. Om/avbokning ska göras hos Sembo, telefon 042-378500 och kan göras tidigast två dygn (48 timmar) före ankomst.

Kunden ansvarar själv för att kontrollera om snögarantin utlösts. Detta kan ske via länken: http://www.stenaline.dk/FAQ/?query=snegaranti.

Sembo ansvarar inte för snöns kvalitet eller för svårighetsgraden på öppna nerfarter eller skidspår. Den aktuella snösituationen eller antalet öppna nerfarter på destinationen kan inte ses som uttryck för om Snögarantin utlöses eller inte. Sembo reserverar sig för väderförändringar under vistelsen. Påbörjad vistelse kan inte ändras eller återbetalas pågrund av ändrade väderförhållande.

 

Städning

I Sydeuropa är kraven på städning andra än de vi är vana vid. Under respektive semesterboende finns angivet om städning ingår i priset, om den utförs av gästen eller betalas på plats. I de fall enbart slutstädning ingår, avses avresestädning, oavsett vistelsens längd. Det ska alltid vara diskat och soporna ska vara tömda när lägenheten lämnas. När städningen utförs av gästen, ska lägenheten lämnas i ett sådant skick, att den är inflyttningsklar för nästa hyresgäst. Har du anmärkningar på städningen vid ankomsten, ska reception/nyckelkontor kontaktas omgående.

 

Turistskatt 

På vissa destinationer tas en turistskatt och/eller miljöavgift ut. Den fastställs av de lokala myndigheterna och betalas per person och dag eller per vistelse direkt till receptionen/nyckelkontoret.

 

Underhållning

Underhållning och andra aktiviteter på boendet är i regel koncentrerade till högsäsong och kan ibland upplevas som störande.  Sembo kan inte ansvara för att enskilda näringsidkare håller öppet.

 

Vatten och Värme

Det pris du betalar till oss inkluderar inte alltid förbrukning av el, gas och vatten. Avgifterna betalas i så fall direkt till reception/nyckelkontor. Finns uppvärmning anges det i hotelltexten. Uppvärmning genom centralvärme sker normalt under perioden november–mars, lokala avvikelser förekommer. I de fall kostnaden anpassas efter förbrukning kan vi inte ange något belopp. Tänk på att el är förhållandevis billigt i Sverige och att tillgången på elström kan vara begränsad och att strömavbrott förekommer.


Värdesaker

Sembo ansvarar inte för stölder eller inbrott. Tänk på att förvara pengar och värdesaker säkert. Om olyckan är framme kräver försäkringsbolaget att en polisanmälan gjorts på plats. Se över ditt försäkringsskydd innan du reser.
Sembo hjälper dig att efterlysa kvarglömda effekter. Vi kan emellertid inte garantera att de kommer tillrätta eller ansvara för ekonomisk förlust.


Övrigt

Sembo kan inte göras ansvarigt för att restauranger, barer, etc. är stängda samt för eventuell stängning av vägar, butiker, liftar och liknande som kan inträffa efter det att vår information samlats in. Vi ansvarar inte heller för andra händelser som ligger utanför vår kontroll.
Vi garanterar inte att semesterboendena är lämpliga för allergiker och andra känsliga personer, vi kan inte heller garantera att ett boende är handikappvänligt.
Sembo ansvarar inte för tillgången på angivna tilläggsprodukter som hyrs direkt av hotellet, t ex spjälsäng, luftkonditionering, kassafack, TV, parkeringsplats mm.