Sembo är en del av Stena Line Travel Group AB och har säte i Helsingborg. Sembo står för boende medan Stena Line Scandinavia AB resp. HH Ferries Helsingborg AB ansvarar för färjeresan.  Sembo förmedlar även andra transporttjänster såsom  flygbiljetter, hyrbilar och transfer. Betalning av både transporten och boendet sker till Sembo.

 

Om ingen annan överenskommelse träffats, väljer resenären själv produkter eller tjänster eller en kombination av dessa, från det sortiment som finns på hemsidan. Olika villkor gäller för bokning av boende respektive transport.

 

Om avtal om paketresa ingåtts, gäller Svenska Resebyråföreningens villkor för paketresa.

Sembo har ställt statliga resegarantier till Kammarkollegiet enligt resegarantilagen.

 

Sembo vänder sig till privatresenärer.

 

Avtalets ingående

Bokning och bekräftelse

Sembo reserverar sig för tekniska problem och prisfel som ligger utanför vår kontroll och förbehåller oss rätten att kontakta resenären med eventuella förändringar av gjord bokning.

 

Ansvar för tjänstens genomförande

 

Betalning

Resan kan betalas via Bankgiro, Internetbank, med Visa, Master- och Eurocard eller Captum (delbetalning eller faktura).

Om resenären väljer att betala via betalningsleverantören Captum (faktura eller delbetalning), ingås ett avtal mellan resenären, Stena Line Travel Group och Captum. Avtalet börjar gälla när resenären genomfört bokningen och klickat på ”Betala”, Stena Line Travel Group betraktar därmed bokningen som fullbetald. Faktura skickas från Captum per post till angiven adress. 
Fullständiga villkor för Captum delbetalning och faktura 

Observera att distansavtalslagen inte gäller för transporter och tjänster. 
Sembo förbehåller sig rätten att neka kortbetalning då misstanke om kortbedrägeri föreligger. Vid misstanke om brott kan krav på legitimering av betalning krävas.

  

Betalning av lägenhet / stuga / semesterhus

Anmälningsavgift, 10 % av totalpriset, minst 500 kronor samt ev. avbeställningsskydd, ska vara Sembo tillhanda senast 7 dagar efter bokning.  

Slutbetalning ska vara Sembo tillhanda senast 35 dagar före avresan.

           

Betalning av hotell / hyrbil / transfer / inträdesbiljetter

Anmälningsavgift, 10 % av totalpriset, minst 500 kronor samt ev. avbeställningsskydd, ska vara Sembo tillhanda senast 7 dagar efter bokning.    

Slutbetalning ska vara Sembo tillhanda senast 15 dagar före avresan.

Bokning till specialpris s.k. "Ingen återbetalning" betalas omgående och kan inte återbetalas vid ändring eller avbokning. 


Om slutbetalningen inte är oss tillhanda senast på förfallodagen, har Sembo rätt att betrakta bokningen som avbokad och tillgodoräkna sig inbetalt belopp.

 

Bokningar med tillträde inom 45 dagar (gäller lägenhet och stuga), inom 40 dagar (gäller semesterhus) eller inom 25 dagar (gäller hotell/hyrbil), ska betalas omgående.

Flygbiljetter

Betalas direkt vid bokningstillfället. Beställning av flygbiljett är bindande när biljetten blivit betald och biljetten är därefter inte avbokningsbar. 


Färjebiljetter ”Economy" 
Betalas direkt vid bokningstillfället.

 

Om du blivit erbjuden "Extra betaltid"

Med tillägget "Extra Betaltid" så förlänger du din betaltid och kan betala när det bättre passar dig. För förlängd betaltid så betalar du endast 10 % av totalpriset i handpenning, dock minst 500 kronor samt eventuell avgift för avbeställningsskydd, Service paket, Fri Avbokning eller försäkring. Handpenning ska vara Sembo tillhanda senast 7 dagar efter bokning. Slutbetalning ska vara Sembo tillhanda senast 15 dagar före avresan.

Specialkampanjer

Om du utnyttjar någon av Sembos/Captums specialkampanjer, t.ex. ”Köp nu, betala i April”, gäller villkoren för specialkampanjer. Dessa villkor gäller endast kreditköpet som omfattas av kampanjen. Villkoren för specialkampanjer är för närvarande följande:

Betalningsvillkor: Betalas vid det tillfälle som anges vid köpet
Uppläggningsavgift:  0 SEK
Administrationsavgift:  29 SEK
Kreditränta:    0%
Avbokningsvillkor: Bindande köp - Ingen återbetalning

 

Köper du till "Avbeställningsskydd" eller "Fri Avbokning" i samband med bokningen gäller skyddets avbokningsvillkor även vid "Captum Kampanj".

 

  

Priser


Priset för våra tjänster och produkter visas på hemsidan.
Priserna kan ändras/uppdateras från tid till annan men påverkar då inte redan godkända bokningar.

Vid uppenbart prisfel förbehåller Sembo sig rätten att korrigera till det rätta priset på vår hemsida OCH på bokningar som utfördes med det felaktiga priset. I ett sådant fall kommer Sembo, i mån av tillgänglighet, erbjuda dig möjligheten att behålla din bokning till korrekt pris eller avboka utan avgift. Sembo är inte tvungna att erbjuda dig produkter eller tjänster med ett uppenbart prisfel även efter att du har fått en bokningsbekräftelse.  

 

Servicepaket


Servicepaket är en service som vi erbjuder våra kunder. Den resande beställer servicepaketet samtidigt som flygbiljetten. Det går också att köpa till servicepaketet när som helst före avresa och även då du rest.

Servicepaketet innehåller följande:

Eventuella avgifter från flygbolagen tillkommer. Avgiften för Servicepaketet återbetalas inte vid avbokning av resan eller om flygbolaget inte kan bekräfta önskemålen. Om din avresa är inom 3 dagar, ber vi dig kontakta oss via email eller telefon med dina önskemål. Observera att önskemål senare än 72 timmar före avresa inte kan bekräftas. Resenärer med allvarliga matallergier måste kontakta flygbolagen direkt med relevant information. Om du inte bokat Servicepaketet hänvisar vi dig till flygbolagets hemsida där begränsad hjälp går att få. Ytterligare avgifter från Sembo och trejdepartsleverantör kan tillkomma.

 

Avbeställningsskydd

Avbeställningsskydd
Resenär som tecknat avbeställningsskydd kan mot uppvisande av giltigt läkarintyg avbeställa resan mot en självrisk på 5%, fram till dess att resan påbörjats. Avbeställningsskyddet gäller vid akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbar resenären själv, resenärens make/maka/sambo, barn, föräldrar, syskon eller person som resenären gemensamt beställt resan med, före avresa men efter det att avtalet blivit bindande. Avbeställningsskyddet gäller inte komplikationer i samband med graviditet, efter 30:e graviditetsveckan. Läkarintyg ska utfärdas på särskilt formulär som kan hämtas här och ska vara Sembo tillhanda senast 14 dagar efter avbokningsdatum. Läkarintyg som inkommer senare beaktas ej. Avbeställningsskyddet gäller även vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist samt vid ingripande händelse av sådan karaktär att resenären rimligen inte kan genomföra resan. Intyg måste vara Sembo tillhanda senast 14 dagar efter avbokningsdatum.


Självrisken motsvarar 5% av totala bokningsbeloppet och kostnaden för avbeställningsskyddet är 5% av totala bokningens belopp, dock minst 198 kronor och om bokningen inkluderar flyg minst 198 kronor per person. Kostnaden för avbeställningsskyddet och självrisk återbetalas inte vid avbokning. Vid fastställande av resans pris skall i priset inte inräknas vad resenären erlagt för avbeställningsskydd.

Avbeställningsskydd PLUS 

Resenär som tecknat avbeställningsskydd PLUS kan helt utan anledning och utan självrisk avbeställa resan fram till kl 14:00 dagen före check in. 

Kostnaden för avbeställningsskydd PLUS är 7% av totala bokningens belopp, dock minst 298 kronor.
Kostnaden för avbeställningsskyddet återbetalas inte vid avbokning. Vid fastställande av resans pris skall i priset inte inräknas vad resenären erlagt för avbeställningsskydd.


Avbeställningsskydd PLUS finns endast tillgänglig på utvalda boenden.


Resehandlingar

 

Pass och Visum

 

Försäkring

 

Avbokning, ändringar och tillägg

Avbokning av Lägenhet / semesterhus / stuga / hotell utanför Europa/hotell på Disneyland ®Resort Paris:

31 dagar eller fler 10% av respektive pris
30-16 dagar 20% av respektive pris
15-8 dagar 50% av respektive pris
 7 dagar eller färre 100% av respektive pris


Avbokning av Hotell inom Europa (dock ej på Disneyland ®Resort Paris) /inträdesbiljetter:

4 dagar eller fler 10% av respektive pris
3 dagar eller färre 100% av respektive pris


Bokning till specialpris s.k. "Ingen återbetalning" betalas omgående och kan inte återbetalas vid ändring eller avbokning.

 

Ändringar och tillägg för Lägenhet / semesterhus / stuga/hotell / inträdesbiljetter:

Kostnad för ändringar, t.ex. ändring till annat boende, annan vistelseperiod eller namnändring 200:-/ändring

 

Flyg

Avbokning  
Efter erlagd betalning 100% av priset
Tillägg och ändringar  
Förutsatt att flygbolagets regler tillåter ändringen från 495:- + flygbolagets avgifter/biljett


Flygbiljetter är personliga. Namn och datum i flygbiljetter kan i regel inte ändras. Biljetter som av denna anledning blivit oanvändbara återbetalas inte. 



Färja via Stena Line

Avbokning  
Economy Ingen återbetalning
Flexi/Premium/Kampanj  
15 dagar eller fler 0% av priset
14-1 dagar 50% av priset
Avresedagen eller senare  100% av priset
Ändringar och tillägg      
Regler i samband med ändring Economy Flexi/Kampanj Premium
Ändring av namn, adress, telefonnummer etc. Ingen avgift. Ingen avgift. Ingen avgift.
Ändring av rutt eller tid för avresa. Nytt pris beräknas +
500 kr i avgift.
Nytt pris beräknas. Ingen avgift. Nytt pris beräknas. Ingen avgift.
Ändring av typ av fordon. Ingen avgift. Ingen avgift. Ingen avgift.
Tillägg på en bokning t.ex. en extra hytt utan att ändra linje, datum eller avgångstid. Nytt pris beräknas. Ingen avgift. Nytt pris beräknas. Ingen avgift. Nytt pris beräknas. Ingen avgift. 

 

Färja via Scandlines 

Scandlines Helsingborg-Helsingör

 

Avbokning

Ej alt. delvis utnyttjad biljett återbetalas, avbokningskostnad 10% eller minst 100:- tillkommer.
Ombokning Prisändring till dyrare avgång betalas vid ombokning. Vid prisändring till billigare avgång återbetalas mellanskillnaden med avdrag för ändringskostnaden. ändringsavgift 10% eller minst 100 kr. 

Scandlines Helsingborg-Helsingör /Stora Bält

 

Avbokning

Ej alt. delvis utnyttjad biljett återbetalas, avbokningskostnad 10% eller minst 100:- tillkommer.

Ombokning

Prisändring till dyrare avgång betalas vid ombokning. Vid prisändring till billigare avgång återbetalas mellanskillnaden med avdrag för ändringskostnaden. ändringsavgift 10% eller minst 100 kr.

Kombibiljett Scandlines från Helsingborg via Rödby-Puttgarden/Gedser-Rostock

 

Avbokning

Avbokning upp till 5 dagar innan återbetalas 100%. Avbokning 1-4 dagar före avresa återbetalas 50%. Helt outnyttjad biljett återbetalas 20 % (upp till 3 mån. efter planerad utresa). Avbokningskostnad tillkommer med 100:- Delvis utnyttjad biljett återbetalas ej.
Ombokning

Prisändring till dyrare avgång betalas vid ombokning. Vid prisändring till billigare avgång återbetalas mellanskillnaden med avdrag för ändringskostnaden. ändringsavgift 10% eller minst 100 kr.

 

Hyrbil

Avbokning och ändringar

Senast 24 timmar innan uthämtning av bilen 0% av priset
Mindre än 24 timmar innan uthämtning av bilen  100% av priset
Ändringar mindre än 24 timmar innan uthämtning likställs med avbokning och nybokning.  
Ändringar kan medföra att priset ändras.   
Sembo hanteringsavgift tillkommer med 200:- per ändring/avbokning  

 

Transfer

Avbokning och ändringar  
Inom Europa

senast 24 tim innan bokad transfertid  0% av priset
mindre än 24 timmare innan bokad transfertid  100% av priset
Utanför Europa  
senast 48 tim innan bokad transfertid  0% av priset
mindre än 48 tim innan bokad transfertid  100% av priset


Ändringar före avresan

 

 

 

Ansvar under resan

Fel och brister

Reklamation

 

Resegaranti

 

 

Annat

 

 

 

 

 

 

 

 

Latest update: 19/3 2017 MK