Sembo Logo
Kundservice

KundserviceHantera din bokningPresentkort

Resevillkor

Stena Line Travel Group AB
Org nr: 556529-1795
Kungsgatan 6, Helsingborg

Epost: se-sembo@sembo.com
Telefon: 010- 884 80 50

Sembo är en del av Stena Line Travel Group AB och har säte i Helsingborg. Sembo står för boende medan Stena Line Scandinavia AB resp. ForSea Sverige HH AB och Direct Ferries ansvarar för färjeresan. Sembo förmedlar även andra transporttjänster såsom flygbiljetter, hyrbilar, tåg och transfer. Betalning av både transporten och boendet sker till Sembo (Stena Line Travel Group AB)

Sembo vänder sig till privatresenärer och vi ber dig att läsa dessa resevillkor noggrant innan du bokar din resa då du accepterar Sembo resevillkor vid bokning av resetjänster via hemsidan. Om inget annat avtalats väljer du som kund själv produkter och tjänster, eller en kombination av dessa, från sortimentet som finns på hemsidan. 

Du ansvarar för att vi får korrekt kontaktinformation så att vi kan komma i kontakt med dig vid viktig information. Vi informerar dig om eventuella ändringar per e-post. I de fall du har lämnat felaktiga kontaktuppgifter ansvarar vi inte för att du inte får viktig information. Du är den person i vars namn bokningen görs. Du ansvarar även för att betala för bokningen. Det är också ditt ansvar att se till att du kan ta emot vår kommunikation. Vi kommer inte att hållas ansvariga om du inte får ett meddelande från oss på grund av omständigheter som rimligen ligger utanför vår kontroll: Du har angett en felaktig e-postadress, dina e-postinställningar tillåter inte mottagande av vår post eller dina e-postinställningar behandlar vår e-post som skräppost.

Ansvar och skyldigheter för resans genomförande

När du bokar en resa via hemsidan godkänner du att Sembo agerar som förmedlare mellan dig och tjänsteleverantörer. Sembo kan under inga omständigheter hållas ansvariga för resetjänster som bokats via andra leverantörer. Sembo tar inte heller ansvar för eventuella felaktigheter i den information som visas på hemsidan som har tillhandahållits av respektive tjänsteleverantör. När Sembo förmedlar tjänster åt en leverantör är det leverantören som ansvarar för utförandet av tjänsten och det är leverantörens rese- och transportvillkor som gäller. Sembo som förmedlande part ansvarar inte för exempelvis tidtabellsändringar, inställda flyg/färjor, borttappat bagage, konkurser eller annat som har med själva slutförandet av resan att göra.Eventuella krav i samband med brist på slutförandet av resan måste därför riktas direkt till leverantören.

Tekniskt fel

Sembo reserverar sig för tekniska problem och prisfel som ligger utanför vår kontroll. Sembo förbehåller sig rätten att kontakta beställaren, via e-post inom 48 timmar under våra ordinarie öppettider på helgfri vardag, vid tekniska problem och prisfel på tex. flygbiljett, bagage och seating.

Om det uppstår ett uppenbart fel vid bokning av din resa kommer Sembo erbjuda dig antingen möjligheten att betala rätt pris och därmed behålla bokningen eller så avbokar Sembo din resa utan påföljd.

Sembo har ingen skyldighet att tillhandahålla resetjänster till ett felaktigt (lägre) pris även om du har fått en bokningsbekräftelse, om felet rimligen borde ha varit uppenbart för dig.

Betalning

Bokningen kan betalas med dessa betalningsalternativ:
-Trustly, banköverföring
- Kortbetalning med Dankort, Visa, MasterCard och Eurocard - Vi förbehåller oss rätten att neka kortbetalning vid misstanke om kortbedrägeri. Om bedrägeri misstänks kan vi kräva legitimation i samband med betalningen.
- Swish
- Apple Pay
- Presentkort
- Captum - Om beställaren väljer att betala via betalningsleverantören Captum (faktura eller delbetalning) ingås ett avtal mellan beställaren, Stena Line Travel Group och Captum. Avtalet träder i kraft när kunden genomfört bokningen och klickat på "Betala" och Stena Line Travel Group kommer då att betrakta bokningen som fullt betald. Captum skickar fakturan per post till angiven adress. Fullständiga villkor för Captum delbetalning och Captum faktura

Kampanjer

Om du använder dig av någon av Captums specialkampanjer, t.ex. "Köp nu, betala i april" gäller villkoren för särskilda kampanjer. Dessa villkor gäller endast för det kreditköp som omfattas av kampanjen.

Avbokningsregler: Bindande köp - Inga återbetalningar.

Om du köper "Avbeställningsskydd" eller "Fri avbokning" vid bokningstillfället, gäller avbeställningsvillkoren för skyddet även för "Captum-kampanjen".

Betalning av flygbiljett

Betalas direkt vid bokningstillfället och betalningen är då bindande.

Betalning för färjebiljett

"Economy" betalas vid bokningstillfället.

Betalning av hotell/entrébiljetter

Deposition på 10% av beloppet eller minst 500 SEK, samt avbeställningsförsäkring betalas inom 2 timmar efter beställning. Vid avresa inom 25 dagar ska hela beloppet betalas vid beställning.

Lägenhet/stuga/fritidshus

Deposition på 10% av beloppet eller minst 500 SEK, samt avbeställningsförsäkring betalas inom 2 timmar efter beställning. Vid avresa inom 45 dagar ska hela beloppet betalas vid beställning.

För bokningar till specialpris, även angett som "Ingen återbetalning", ska bokningen betalas omedelbart, och kan inte återbetalas vid ändring eller avbokning. Om slutbetalningen inte är oss tillhanda på förfallodagen har vi rätt att betrakta bokningen som avbokad. Vi hänvisar även till våra villkor angående avbokning, inklusive de stadgade kostnaderna, i dessa villkor.

Villkor för flyg

Förmedling av flygbiljetter

När du har bokat din resa kommer en bokningsbekräftelse skickas till din e-post. Det är vid den tidpunkten som förmedlings avtalet mellan dig som kund och Sembo träder i kraft. Om du inte får en bokningsbekräftelse inom en timme efter att du slutfört din bokning och ingen av våra kundtjänstrepresentanter har kontaktat dig via e-post eller telefon för att informera dig om eventuella problem, vänligen kontakta oss per telefon för bekräftelse.

Så snart dina elektroniska biljetter har utfärdats får du ett bekräftelsemail med ett biljettnummer. Det är vid den tidpunkten som ett bindande avtal mellan dig som kund och relevanta transportörer har ingåtts.

Priserna för flyg samt information om platstillgång läggs in direkt av det aktuella flygbolaget. Om flygbolaget har ändringar som ligger utanför vår kontroll (t.ex. förändringar i pris, platstillgång eller annat) och som inträffar efter att bokningsbekräftelse har skickats men innan avtalet med flygbolaget har blivit bindande (som framgår ovan), kommer avtalet inte att träda i kraft och vi, Sembo kommer göra en återbetalning till samma betalningsalternativ som användes vid bokningstillfället. Vi kan komma att kontakta dig och ge dig möjlighet att godkänna det ändrade priset under ordinarie öppettider, dock senast 48 timmar efter att vi fått kännedom om prisändringen.

Du ansvarar för att kontrollera att bekräftelsen stämmer överens med det som är bokat. Vid bokning av flygbiljett ansvarar du för att kontrollera att alla namn på biljetten stämmer överens med uppgifterna i passet.

För flygbokningar där ut- och hemresan består av två separata enkelbiljetter hanteras dessa som två fristående enkelbiljetter. Det framgår av bokningsprocessen och på din bokningssida om resan består av två separata, oberoende enkelbiljetter. Skulle det bli en tidtabellsändring, försening eller ett inställt flyg på en av resorna tillåter vi dig inte att ändra eller avboka den andra resan, eftersom flygbolaget ser dessa som helt separata resor.

En flygbiljett måste användas i den ordning som den är utfärdad, vilket innebär att om du har köpt en tur och returbiljett måste du checka in på utresan för att kunna använda hemresan. Om man uteblir från någon sträcka, kommer flygbolaget automatiskt att avboka hemresan och ingen återbetalning kan göras.

Vi erbjuder inte biljetter till minderåriga som reser utan medföljande vuxen. Barn under 18 år måste bokas av en vuxen och resa i vuxens sällskap. Vissa länder och flygbolag vägrar inresa för barn under 18 år om de inte åtföljs av en vårdnadshavare. Observera att vissa flygbolag kräver att barn under 18 år visar ett födelsebevis när de reser.

För flygbiljetter bokade med lågprisbolag ex Ryanair, Easyjet. Bokningsbekräftelsen kommer att skickas direkt från flygbolagen till din e-postadress och innehåller bokningsnummer som behövs för incheckning online. Skulle du mot förmodan inte få någon bekräftelse från flygbolaget inom 72 timmar måste du omgående kontakta oss. 

Notera att incheckning som regel ska göras på flygbolagets hemsida för att slippa extra avgifter på flygplatsen. Har du endast bokat flyg ber vi dig kontakta flygbolaget direkt för hjälp.

Ångerrätt

Ångerrätten gäller inte för transporter eller relaterade tjänster såsom inkvartering enligt distansavtalslagen. Sembo har heller ingen 24 timmars regel att tillämpa. Efter erlagd betalning är flygbiljetter inte återbetalningsbara.

Incheckning

Observera att vissa flygbolag tar ut avgift för incheckning på flygplatsen. För ytterligare information hänvisas du till de enskilda flygbolagens webbplatser.

Flygplatsskatter

Eventuella lokala flygplatsskatter/avgifter måste betalas på flygplatsen i lokal valuta och kan ändras med kort varsel. Avgiften bestäms av respektive lands luftfartsmyndigheter. Vi har inget inflytande på skatten och återbetalar inte kostnaderna.

Servicepaket

Servicepaket är en service som vi erbjuder våra kunder. Den resande beställer servicepaketet samtidigt som flygbiljetten. Det går också att köpa till servicepaketet när som helst före avresan och även under resans gång.

Servicepaketet innehåller följande:

- Hitta de bästa möjliga alternativen vid tidtabellsändringar (enligt flygbolagens anvisningar) utan extra avgifter.

- Inga extra avgifter för att hantera ansökan om återbetalning vid inställda flyg utförda av flygbolagen.

- Boka in specialbagage så som golfutrustning etc.

- Beställa specialkost när måltider ingår (ingår oftast inte på vid inrikesflyg och flyg inom Europa)

- Hitta de bästa alternativen och avgifterna när du vill boka om din biljett (flygbolagens avgifter tillkommer)

- Lägga in ditt bonuskort hos flygbolaget

- Hjälp med namnändring (I de fall flygbolagen tillåter detta, flygbolagens avgifter tillkommer)

- Hjälp med bokning av bagage och seating där detta är möjligt (flygbolagens avgifter tillkommer)

Eventuella avgifter från flygbolagen tillkommer. Avgiften för Servicepaketet återbetalas inte vid avbokning av resan eller om flygbolaget inte kan bekräfta önskemålen. Om din avresa är inom 3 dagar, ber vi dig kontakta oss via mail eller telefon med dina önskemål. Observera att önskemål senare än 72 timmar före avresa inte kan bekräftas. Resenärer med allvarlig matallergi måste kontakta flygbolagen direkt med relevant information.För flygbiljetter bokade med lågprisbolag ex Ryanair, Easyjet etc. måste alla förfrågningar gällande ändringar och eventuella tillägg göras direkt till respektive flygbolag. Om du inte har bokat Servicepaketet hänvisar vi dig till flygbolagets webbplats där begränsad hjälp går att få. Ytterligare avgifter från Sembo och tredjepartsleverantör kan tillkomma.

Ombokningsbar flygbiljett

Ombokningsbar flygbiljett måste tecknas och betalas i samband med bokningstillfället och kan inte läggas till i efterhand.

Tjänsten är Sembos egen produkt och det kan innebära att biljetten inte är ombokningsbar hos flygbolagen. Ombokningen måste därför göras av vår flygavdelning.

Vid ombokning måste vår flygavdelning kontaktas via e-mail. Ombokningen måste göras under våra ordinarie öppettider, dock senast 48 timmar innan den ursprungliga utresan. Vid ombokning ska resan vara slutförd inom ett år från det ursprungliga bokningstillfället.

Tjänsten tillåter ombokning av flygresan i mån av plats. Om ändringen medför en uppgradering till dyrare biljetter står resenären själv för denna kostnad. Ombokningen kan endast ske med samma flygbolag som ursprungligen bokats.

Sembo erbjuder ombokning oavsett flygbolagens regler.

- Fri ombokning av datum inom samma prisnivå och resrutt med valt flygbolag. Vid högre prisnivå tillkommer mellanskillnaden mellan det ursprungliga priset och det nya.

- Produkten tillåter inte namnändring eller namnkorrigeringar.

- Flygsträckorna används i den ordning de ursprungligen bokades, ingen ändring av destination tillåts.

- Det är inte tillåtet att boka om biljetten till en så kallad ”stop over”.

- Tjänsten går att använda en gång, därefter är den förbrukad.

- Tjänsten inkluderar 3 prisförfrågningar för din ombokning.

- Efter påbörjad utresa är tjänsten förbrukad.

- Vid avbokning av resan återbetalas inte vad som erlagts för tjänsten Ombokningsbar flygbiljett.

- Om ändringen medför att resenären inte längre har rätt till special- eller kampanjpris tillkommer mellanskillnad till den nya biljetten.

- Sembo ansvarar inte för information gällande visum, pass, etc. om resan förlängs.

- Resenären ansvarar själv för eventuella tilläggstjänster, som t.ex. bagage och platsreservationer, tecknade med Sembo eller flygbolaget direkt.

- Om resenären uteblir från någon sträcka är ombokningsprodukten förbrukad.

- All kommunikation angående ändring sker via e-mail, resenären ansvarar för att få ärendet bekräftat.

- Sembo utför inga förändringar i den ursprungliga bokningen utan kundens skriftliga medgivande, undantaget ändringar från flygbolagen.

Förboka plats ombord

Med vissa flygbolag kan Sembo mot en avgift erbjuda platsbokning ombord på planet. I de fall detta är möjligt framgår det i bokningsprocessen och kostnaden kan variera beroende på vald plats.

Observera att vi aldrig kan garantera din önskade sittplats, då flygbolaget har rätt att ändra sittplatser som bokats i förväg i de fall det anses nödvändigt, t.ex. vid byte av flygplanstyp. Detta utan skyldighet att meddela varken oss eller dig som resenär.

Du kan alltid kontakta vår kundsupport i efterhand om du missade att förboka säte på flyget i bokningsflödet så tar våra agenter fram ett prisförslag om flygbolagets regler tillåter förbokning av säte.Avgiften för platsbokning ombord är inte återbetalningsbar, även om din önskade sittplats inte har kunnat tillhandahållas av flygbolaget.

Bagage

Du kan se bagageregler för din resa på hemsidan när du söker flyg under “bagage och biljettregler", och du får även möjlighet att lägga till bagage i bokningsflödet om flygbolagets regler tillåter detta. Observera att bagage aldrig är återbetalningsbart enligt flygbolagens regler. Ibland kan det hända att flygbolaget inte tillåter oss att förboka incheckat bagage på din bokning, till exempel om din bokning innefattar ett codeshare-flyg. Om det inte är möjligt för oss att förboka bagage på din bokning kommer en återbetalning att göras till dig på den summa du betalt vid bokningstillfället och hänvisa dig till flygbolagets webbplats eller till att kontakta flygbolaget direkt för att förboka bagage. Bagage kan också läggas till på flygplatsen vid incheckningen.

Du kan alltid kontakta vår kundsupport i efterhand om du missade att lägga till bagage i bokningsflödet så tar våra agenter fram ett prisförslag om flygbolagets regler tillåter förbokning av bagage. Information om extra bagage/specialbagage (mått och vikt) måste meddelas till oss vid bokningstillfället då förfrågan måste skickas till flygbolaget och bekräftas endast om plats finns. Flygbolaget tar ofta ut en avgift för extra bagage och betalning sker då vid incheckningen.

Observera att man alltid måste lägga till samt betala för bagage på nytt vid en ombokning av flygbiljetten då det enligt flygbolagens regler inte är möjligt att föra vidare redan betalt bagage till en ny biljett.

Du som kund har eget ansvar för att kontrollera de regler som gäller för bagage med respektive flygbolag du reser med.

Vi ansvarar inte för förlorat eller skadat bagage. En förlust/skaderapport måste göras av dig direkt på flygplatsen på en PIR (Property Irregularity Report).

Försäkringar

Reseförsäkring:Vi rekommenderar att resenären tecknar en reseförsäkring. I samarbete med Solid erbjuder vi reseförsäkring som kan tecknas fram till avresa och avbokas utan kostnad fram till dagen innan avresa. Läs mer om försäkringen och villkoren här.

Bagageförsäkring:I samarbete med försäkringsbolaget Solid erbjuder vi bagageförsäkring. Läs mer om försäkringen och villkoren här.

Avbeställningsskydd

För att skydda dig vid oväntade händelser rekommenderar vi att du tecknar till vårt avbeställningsskydd. Avbeställningsskydd kan bara tecknas vid bokningstillfället och kan inte tas bort eller återbetalas efter att avtalet ingåtts.

Resenär som tecknat avbeställningsskydd kan mot uppvisande av giltigt läkarintyg avbeställa resan mot en självrisk på 5%, fram till dess att resan påbörjats. Avbeställningsskyddet gäller vid akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbar resenären själv, resenärens make/maka/sambo, barn, föräldrar, syskon eller person som resenären gemensamt beställt resan med, före avresa men efter det att avtalet blivit bindande. Avbeställningsskyddet gäller inte vid sjukdom som var känd vid bokningstillfället eller vid komplikationer i samband med graviditet, efter 30:e graviditetsveckan. Läkarintyg ska utfärdas på särskilt formulär som kan hämtas här och ska vara Sembo tillhanda senast 14 dagar efter avbokningsdatum. Läkarintyg som kommer in senare, hanteras ej. Kostnaden för avbeställningsskyddet och självrisk återbetalas inte vid avbokning. 

Pass, visum och hälsobestämmelser

Pass, visum och/eller hälsokrav kan ändras och du måste därför kontakta relevant myndighet (ambassad, konsulat etc.) i god tid före avresan. Det är ditt ansvar att ha ett giltigt pass och (om tillämpligt) ett visum. Det är viktigt att komma ihåg ta i beaktning alla transit punkter på resan där även visum krävs. Det tar ofta lite tid att få ett visum, så vi råder dig att ansöka om det i god tid. Sembo tar inget ansvar för kunder som inte har rätt dokument eller för kostnader orsakade av brister i resenärens dokument.

Varje destination har sina egna krav för inresedokument, vaccinationer etc. som också kan variera beroende på passagerarens nationalitet. Det är ditt ansvar att skaffa den informationen. Eventuella incidenter som uppstår till följd av bristande efterlevnad av sådana officiella regler ska inte betraktas som vårt ansvar. Vi uppmuntrar dig därför att alltid kontrollera vilka olika dokument som krävs på den valda destinationen eller i transit länderna och den tid det tar för de aktuella åtgärderna.

Transit

Vid mellanlandning kan kostnader för transfer och boende uppstå. Vi ansvarar inte för dessa kostnader och inte heller för kostnader som du kan ådra dig på grund av ändrade flygtider. Vi återbetalar inte dessa kostnader.

Namn på flygbiljetten

Flygbiljetter är personliga. Det är ytterst viktigt att alltid dubbelkolla så att man skrivit in rätt namn innan man klickar på boka och betala, då namn i en flygbiljett i regel inte kan ändras. Det är kundens ansvar att namnen stämmer överens med resenärens pass.Observera att fiktiva namn för spädbarn inte accepteras.I de fall vi kan göra namnändringar, tillkommer flygbolagets avgift/biljett samt vår administrationsavgift från 595 SEK/biljett.

För att vi ska undersöka om möjlighet finns, måste man ha ett Servicepaket. En förfrågan om ändring måste ske senast 24 timmar före utresan under våra öppettider helgfria vardagar.

För förfrågningar om ändringar med snar avresa rekommenderar vi dig att du kontaktar det aktuella flygbolaget direkt.

Ändringar av flygbiljett

Ombokning kan endast ske om flygbolagets villkor på din biljett tillåter det.

Det är flygbolagen som sätter dessa villkor och ingenting vi kan påverka. Om ändringar är tillåtet tillkommer flygbolagens kostnader samt vår administrationsavgift från 595 SEK.

Önskar du boka om din resa måste detta ske senast 24 timmar före ut-/hemresa, under våra öppettider helgfria vardagar. För förfrågningar om ombokning med snar avresa rekommenderar vi dig att du kontaktar det aktuella flygbolaget direkt.

Om du bokat till bagage och bokar om din flygbiljett måste nytt bagage bokas till samt betalas för då bagage inte går att föra vidare till den nya flygbiljetten som utfärdas vid ombokning. Observera att det inte går att lägga till fler personer på en befintlig flygbokning.Om du köpt Ombokningsbar flygbiljett måste villkoren för den produkten följas. Se villkoren här (https://sembo.freshdesk.com/sv-SE/support/solutions/articles/103000139737-ombokningsbar-flygbiljettort/home)

Ändringar utförda av flygbolagen

Vi kan inte hållas ansvariga för ombokningar, ändringar i tidtabeller eller inställda flyg/färjor. Du ansvarar själv för att kontrollera ev ändringar i tidtabeller före avgång. Vi tar inte ansvar för inställda resor på grund av miljökatastrof, krig, strejk eller annan oförutsägbar händelse. Eventuella ytterligare anspråk från dig måste ställas direkt till flygbolaget då vi följer flygbolagens policys.

Eventuell ändring eller återbetalningsansökan kommer att medföra en administrationsavgift per biljett.

Inställda eller försenade flyg. Om du reser till eller från ett EU-land med ett EU-flygbolag har du rätt till ersättning för kostnader som du direkt kan hänföra till det aktuella flygbolaget om ditt flyg ställs in, försenas eller nekas ombordstigning. Läs mer för information om Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004.

Force majeure

Om ditt flyg är försenat eller inställt på grund av en oförutsägbar händelse har du ingen rätt till kompensation. Det handlar då om force majeure och flygbolagen kan inte hållas ansvariga. En oförutsägbar händelse är till exempel strejk av flygtrafikledningen, extrema väderförhållanden eller politiska oroligheter.

Återbetalningar

Återbetalningar behandlas i enlighet med tjänsteleverantörens villkor. Om du har rätt till återbetalning kommer din återbetalning att göras till samma betalningsmetod som användes för att betala för bokningen.

Alla återbetalningar betalas av den relevanta tjänsteleverantören och vi som förmedlare har inget inflytande på tjänsteleverantörens hanteringstid.

Som förmedlare kommer vi endast att behandla en återbetalning om vi mottagit en återbetalning från den relevanta tjänsteleverantören.

Eventuella tilläggsprodukter såsom servicepaket, avbeställningsskydd, ombokningsbar biljett, bagage etc. är aldrig återbetalningsbara.

Administrativa avgifter för flygbiljetter

Service / Avgift (inkl. moms)

Servicepaket

Betalas för alla tjänster och förfrågningar.

299 SEK/ bokning

Avgift för hantering av återbetalningsansökan

Angående eventuella återbetalningar som du har begärt, inklusive begäran om återbetalning av priser, skatter, avgifter och/eller avgifter från flygbolaget.

Avgiften gäller även vårt administrativa arbete vid en avbokning från flygbolagets sida.
595 SEK/ flygbiljett

Ombokning/ändringar

När du önskar ombokning/ändring t.ex. byte av flygavgång, namnändring.

595 SEK/ flygbiljett

Observera att eventuella ändringar och/eller återbetalningar är enligt flygbolagens villkor och flygbolagets biljettregler. Ytterligare avgifter kan tillkomma från flygbolagen.

Om den begärda ombokningen leder till en dyrare biljett, eller om ändringen innebär att passageraren inte längre har rätt till kampanjpris måste du som kund betala mellanskillnaden i pris.

Villkor för hotell

Förmedling av hotell

Avtalet är bindande för båda parter när vi har bekräftat bokningen skriftligen och du har betalat depositionen eller hela beloppet. (Dock reserverar vi oss mot tekniska fel och uppenbarliga prisfel.) Om betalningen inte är oss tillhanda senast det förfallodatum som anges på din bokningsbekräftelse, kommer bokningen att anses avbokad.Bokningar bekräftas via e-post.Du ansvarar för att kontrollera att bekräftelsen stämmer överens med det som är bokat.

Vi förbehåller oss rätten att hänvisa dig till ett likvärdigt eller bättre boendealternativ i det fall omständigheter som vi inte är ansvariga för tvingar oss att göra det. Du måste informeras om det nya alternativet så snart som möjligt. Du har rätt att säga upp avtalet om ändringar gör resan avsevärt sämre och måste i så fall meddela oss detta inom skälig tid. Vi återbetalar det belopp du har betalat för bostaden så snart som möjligt. Om ändringar medför en försämring har du rätt till rabatt på priset.

Om det efter att avtalet blivit bindande inträffar en kostnadsökning för oss, om prishöjningen beror på förändringar i transportkostnader, skatter eller avgifter, har vi rätt att höja resans pris med ett belopp som motsvarar den ökade kostnaden. Vi reserverar oss mot ändringar i valutakurser och uppenbara tryck-/publiceringsfel.

Vi kan inte hållas ansvariga för avstängning av vägar, butiker, restauranger, pooler, hissar och liknande som kan inträffa efter att vår information har samlats in och inte heller för andra händelser utanför vår kontroll.

Vissa hotelltexter är importerade av tredjeparts hotellbanker. Dessa texter är inte kvalitetskontrollerade i samma utsträckning som boenden med stämpeln "Noga utvalda". Sembo reserverar sig därför mot uppenbara fel i dessa texter och kan ej heller hållas ansvariga för innehållet. Importerade texter uppdateras kontinuerligt och kan därför skilja sig över tiden.

Vi kan inte garantera att ett fritidshus är lämpligt för personer med allergier och känslighet. Vi kan heller inte garantera att boendet är handikappvänligt.

Resedokument

Resedokument kommer att skickas via e-post när full betalning har mottagits av oss. Om handlingarna inte har nått dig senast 7 dagar före avresa måste vi kontaktas omgående.

Fel och brister

Resenären kan inte åberopa fel som inte Sembo underrättats om inom 72 timmar efter det att felet upptäckts. Om resenären lämnar det bokade boendet utan att ha underrättat Sembo är reklamationsrätten förlorad.

Resort Fee & Club Card

Vissa hotell/lägenhetshotell kräver "Resort Fee" eller "Club Card". Dessa tillägg är obligatoriska och måste betalas på plats. Tillägget ger tillgång till olika faciliteter som t.ex solstolar, handdukar, strandservice, gym, parkering, pendelbuss och/eller olika aktiviteter. Resortavgiften är mycket vanlig i USA, Mexiko och Karibien. Klubbkort är vanligt i Europa, t.ex. Italien. Avgiften kan variera, baserat på antal resenärer eller per rum/lägenhet. I den mån vi har informationen visas den på vår hemsida. Då avgifterna varierar under året (hög/lågsäsong) och innehållet ändras kan vi inte ta ansvar för vad som gäller för det enskilda boendet.

Avbokning av boende och tilläggsprodukter

Vid bokning av boende ska avbokningen göras direkt på "Min sida" på vår hemsida. En avbokningsavgift kan tillkomma. Avbokning bekräftas av oss via e-post.

Om en bokning omfattar flera olika produkter gäller respektive avbokningsregler som finns på din bokningsbekräftelse på "Min sida".

Om bokningen inkluderar färja och boende förbehåller sig transportören rätten att ta ut betalning för färjan om boendet ställs in.

Du kan bara få tillbaka pengarna om bokningen avbokas i enlighet med gällande regler. Oanvända biljetter som inte avbokas har inte rätt till återbetalning.

Avbeställningsvillkoren för de enskilda boendealternativen framgår av vår hemsida vid pris och rumsbeskrivning. Vi rekommenderar att du läser dessa villkor innan du gör din bokning.

Ändringar för boende och tilläggsprodukter, t.ex. inträdesbiljetter.

Vi hjälper gärna till med ombokning i den mån leverantören tillåter det. Administrativa avgifter för hjälp med hotell, och tilläggsprodukter, t.ex. inträdesbiljetter kan tillkomma.

Återbetalningar

Återbetalningar behandlas i enlighet med tjänsteleverantörens villkor. Om du har rätt till återbetalning kommer din återbetalning att göras till samma betalningsmetod som användes för att betala för bokningen.

Alla återbetalningar betalas av den relevanta tjänsteleverantören och vi som förmedlare har inget inflytande på tjänsteleverantörens hanteringstid.

Som förmedlare kommer vi endast att behandla en återbetalning om vi mottagit en återbetalning från den relevanta tjänsteleverantören.

Det totala priset för din bokning inkluderar priset för resetjänsterna, eventuella köpta ytterligare produkter samt våra serviceavgifter. Observera att våra serviceavgifter inte är återbetalningsbara. Detta beror på att serviceavgifter tas ut för våra förmedlingstjänster, som anses vara uppfyllda när bokningen har bekräftats för dig.

Turistskatt

Miljöavgifter och lokal turistskatt betalas på vissa destinationer. Skatten bestäms av de lokala myndigheterna och betalas av dig direkt till receptionen/nyckelkontoret. Miljöskatter och turistskatt återbetalas inte av oss.

Förmedling av transfer

Transfertjänst såsom shuttlebus, privat transport etc köpt i samband med flyg + hotellresa tillhandahålls av Sunhotels, Webbeds.

Du ansvarar själv för att läsa de villkor som gäller för just din överlåtelse. Dessa varierar beroende på destination och färdsätt. Villkoren kan ses på din voucher.

Vi förbehåller oss rätten att återkomma 24 timmar efter bokning eller följande arbetsdag om din bokning inte kunde bekräftas. Full återbetalning för bokningen gäller i dessa fall.

Barn och spädbarn räknas som 1 person i alla bokningar. Om du reser med ett spädbarn rekommenderar vi att du tar med din egen barnstol.

Bagage beräknas enligt normala flygrestriktioner: 1 resväska och 1 handbagage per person. Allt extra bagage som cyklar, golfbagar etc måste beställas i förväg och det tillkommer en extra avgift.

Antalet passagerare som visas på denna transfer bekräftelse är antalet passagerare som beställts och betalats för.Du ansvarar själv för att skriva ut och ta med dig vouchern. En voucher är ditt bevis på bokning och betalning och måste överlämnas till transportören. Ändringar mindre än 24 tim (inom Europa) / 48 tim (utanför Europa) likställs med avbokning och nybokning. Antalet passagerare som är angivet på bekräftelsen är det antal passagerare för vilka transfer är bokad och betald. Transfer-vouchern MÅSTE medtas, och den skickas separat till uppgiven e-postadress.

Avbokning/ändring av transfertjänst tillhandahållen av Sunhotels (Webbeds). Inom Europa upp till 24 timmar före ankomst = Gratis avbokning. Efter detta, 100% av avbokningsavgiften.Utanför Europa upp till 48 timmar före ankomst = Gratis avbokning. Efter detta, 100% av avbokningsavgiften.

Avbokningen måste göras av vår kundtjänst och bekräftas av Sembo via e-post.

Sembonus

För varje natt som du bokar och bor på ett godkänt boende i Sembonus “Programmet” får du en stämpel. När du samlat 10 stämplar innebär det att du får en bonusnatt på valfritt boende på hemsidan. Maxvärdet på bonusnatten baseras på de 10 giltiga stämplar som ligger till grund för Bonusnatten och motsvarar det genomsnittliga priset per natt, för de 10 nätter du erhållit stämplar för. Bonusnatten inkluderar inte eventuella kostnader som betalas på plats.

Du får inte stämplar för bokningar som görs med en erbjudandekod. (Du samlar stämplar för bokningar gjorda efter 2020-12-01.)

Bonusprogrammet vänder sig till, och får endast utnyttjas av, privatpersoner som registrerat sig.. Företag och föreningar eller andra grupper får inte delta. För att erhålla stämplar måste du vara inloggad på ditt konto som är anslutet till programmet när du genomför bokningen. Det är endast detta konto som erhåller stämplar. Övriga gäster erhåller inte några stämplar.

Kontrollera hur många stämplar du samlat genom att logga in på ditt konto på hemsidan. Det utgår inga stämplar i samband med bokningar med bonusnätter. Stämplar och bonusnätter kan inte lösas in mot kontanter. I de fall bonusnatten är billigare än bonusnattens maxvärde kommer du inte att erhålla mellanskillnaden i kontanter eller på annat sätt. I de fall du använder bonusnatten för en bokning som kostar mer än bonusnattens maxvärde måste du betala mellanskillnaden.Utnyttjande av bonusnätter kan inte göras på bokningar gjorda med en erbjudandekod.

För bonusnätter gäller ordinarie avbokningsregler. Om du avbokar en bonusnatt där det inte utgår någon avbokningskostnad kommer vi att återföra bonusnatten till ditt konto. I de fall det utgår en avbokningskostnad på hela eller delar av bokningens värde räknas bonusnatten som förbrukad.

Om inget köp eller inlösen sker under 12-månadersperioden upphör alla stämplar på ditt konto att gälla. Vi kan komma att, när som helst, ändra villkoren för bonusprogrammet. Det gäller tills vidare men om vi väljer att avsluta bonusprogrammet har du 90 dagar på dig att använda eventuella intjänade stämplar. Efter 90 dagar har du inte rätt till någon ersättning för intjänade stämplar.

Ansvar under resan

Du ska följa de ordningsregler som gäller för hotell mm och uppträda så att andra medresenärer eller andra gäster inte störs. Om du bryter mot detta på väsentliga områden har vi rätt att häva avtalet. Du ansvarar för skador orsakade av vårdslöshet, t.ex. genom att inte följa specificerade instruktioner eller föreskrifter.

Du accepterar att vi fungerar som förmedlare mellan dig och tjänsteleverantören. Vi kan under inga omständigheter hållas ansvariga för resetjänster som du har bokat hos en eller flera tjänsteleverantörer, och vi tar inget ansvar för eventuella felaktigheter som gjorts tillgängliga på hemsidan av respektive tjänsteleverantör.

Skulle en tjänsteleverantör av någon anledning inte kunna tillhandahålla resetjänsten, inklusive i händelse av att en tjänsteleverantör försätts i konkurs, kan vi endast agera som förmedlare och återbetala betalningar när vi har fått sådana från den relevanta tjänsteleverantören.

När det gäller våra egna tjänster är vi ansvariga för skador med de begränsningar som anges i dessa villkor och i den utsträckning som lagen tillåter. Vi är endast ansvariga för direkta skador som du faktiskt har lidit, betalat eller ådragit dig på grund av ett fel som kan hänföras till våra egna tjänster, upp till det totala beloppet för kostnaden för din beställning (oavsett om det är en incident eller en serie relaterade incidenter).

Villkor för färja

Förmedling av färjebiljetter

När du har bokat din resa kommer en bokningsbekräftelse skickas till din e-post. Det är vid den tidpunkten som förmedlings avtalet mellan dig som kund och Sembo träder i kraft. Om du inte får en bokningsbekräftelse inom en timme efter att du slutfört din bokning och ingen från vår kundsupport har kontaktat dig via e-post eller telefon för att informera dig om eventuella problem, vänligen kontakta oss per telefon för bekräftelse.

Så snart dina önskade färjebiljetter har utfärdats får du ett bekräftelsemail med ett biljettnummer. Det är vid den tidpunkten som ett bindande avtal mellan dig och aktuellt färjebolag har ingåtts.

Priserna för färjeöverfarten samt information om plats infogas direkt av det aktuella färjebolaget. Om färjerederiet har ändringar som ligger utanför vår kontroll (t.ex. förändringar i pris, platstillgång eller annat) och som inträffar efter att bokningsbekräftelse har skickats men innan avtalet med färjerederiet har blivit bindande (som framgår ovan), kommer avtalet inte att träda i kraft och Sembo kommer göra en återbetalning till samma betalningsalternativ som användes vid bokningstillfället.

Vi kan komma att kontakta dig och ge dig möjlighet att godkänna det ändrade priset under ordinarie öppettider, dock senast 48 timmar efter att vi fått kännedom om prisändringen.

Du ansvarar för att kontrollera att bekräftelsen stämmer överens med det som är bokat. När du bokar en färjeöverfart ansvarar du för att kontrollera att alla namn på biljetten stämmer med uppgifterna i ditt pass.

Avbokning av färjebiljett

Färjebiljett med Stena Line

Biljetttypen Ekonomi = Ingen återbetalning

Biljetttyp Flexi/Premium/Kampanj: 15 dagar eller mer = 0 % avbokningsavgift av färjepriset

Biljetttyp Flexi/Premium/Kampanj: 14-1 dagar = 50 % avbokningsavgift av färjepriset

Biljetttyp Flexi/Premium/Kampanj: Avresedag eller senare = 100 % avbokningsavgift av färjepriset

Färjebiljett med Forsea (Helsingør/Helsingborg): Förlorade biljetter kommer inte att ersättas.

En oanvänd biljett återbetalas kostnadsfritt inom 24 timmar från köptillfället. En oanvänd biljett återbetalas mot en ändringsavgift på 10 % eller minst 100 SEK inom 2 månader från det bokade avresedatumet.

En delvis oanvänd biljett återbetalas mot en ändringsavgift på 10 % eller minst 100 SEK inom 2 månader från giltighetsdatumet. Rabatterade biljetter är ej återbetalningsbara.

Ändring av färjebiljett

Färjebiljett med Stena Line

Det finns ingen ändringsavgift för Flexi- eller Premium-biljetttyper

Ändringsavgift för Ekonomi Biljettyp, (se administrativa avgifter).

Genom att lägga till någon stuga, mat eller andra tjänster tillkommer ingen ändringsavgift utan nytt pris beräknas.

Ändringar via hemsidan kan göras upp till 2 timmar före avgång för Flexi- och Premiumbiljetter.

Vid ändring av annan avgångstid/dag kan priset komma att ändras.

Färjebiljett med Forsea (Helsingør/Helsingborg)

Prisförändringar i förhållande till att välja en dyrare avgång betalas vid själva ombokningen. Vid prisändring till en billigare avgång återbetalas mellanskillnaden.

Administrativa avgifter för färjebiljetter

Service / Avgift (inkl. moms)

Stena Line

Ändringsavgift på Ekonomi biljetter. Ingen ändringsavgift på Flexi och Premiumbiljetter.

500 SEK per ändring.

Forsea

Ändringsavgift

10 % av priset på färjebiljetten eller minst 100 SEK per väg och ändring.

Förmedling av biluthyrning

Tjänster relaterade till hyrbilar tillhandahålls av Micron Nexus GmbH ("www.carhiremarket.com").

Alla förfrågningar i samband med bokningen och alla ändringar eller avbokningar måste därför göras direkt till www.carhiremarket.com då Sembo inte har tillgång till dessa bokningar.

Du kan se villkoren här.

Övrigt

Resegaranti

Sembo har ställt statliga resegarantier till Kammarkollegiet enligt resegarantilagen. Mer information om resegarantin finns på Kammarkollegiets webbplats. Du som endast köpt boende eller transport omfattas inte av resegarantin.

Data Skydd

Vi tar skyddet av dina personuppgifter på allvar och du kan hitta mer information om insamling,bearbetning och användning av dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Reklamation

Reklamation samt ev. ersättningsanspråk ska vara Sembo tillhanda inom 60 dagar efter resans slut. Skriftlig reklamation rekommenderas. Reklamation som inkommer senare beaktas ej. Sembo och resenären bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna Reklamationsnämnden.

Allmänna reklamationsnämnden:

Kungsholmstorg 5, Stockholm.

E-post: arn@arn.se

Vid förmedlade tjänster är det aktuella reseföretaget ansvarigt för tjänstens fullgörande och eventuella anspråk med anledning av brister i fullgörandet riktas dit.

Paketresa

Om avtal om paketresa ingåtts, gäller Svenska Resebyråföreningens villkor för paketresa enligt definitionen i "Paketreselagen". En paketresa är en kombination av minst två resetjänster, tex transport, inkvartering , hyrbil eller annan turisttjänst.

ALLMÄNNA RESEVILLKOR FÖR PAKETRESOR

För resan gäller Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018 och arrangörens särskilda villkor.

Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären. De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet.

1. AVTALET

1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.

1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet.Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen.Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.

1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället.Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.

1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.

1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.

1.6 Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.

1.7 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.

1.8 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.

1.9 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.

1.10 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e-postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.

1.11 För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.

1.12 Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.

2. PRIS OCH BETALNING

2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.

2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.

2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.

2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.

2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.

2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.

3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING

3.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.

3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen. Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.

4. RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET

4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.

4.2 Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.

4.3 Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.

5. ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN

5.1 Ändring av avtalsvillkor

Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.

5.2 Ändring av priset

5.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.

5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.

5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.

5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.

5.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.

5.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.

5.3 Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift

5.3.1 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.

5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.

5.4 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser

5.4.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.

5.4.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.

5.4.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. En gällande avrådan från UD ska alltid anses utgöra grund för uppsägning.

6. ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE

6.1 Bristande genomförande

Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

6.2 Väsentliga fel

6.2.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.

6.2.2 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

6.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

6.2.4 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.

7. OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND

7.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.

7.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.

7.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.

7.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.

Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast:

• 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar

• 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar

• 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar

7.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.

7.6 Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.

8. REKLAMATION

8.1 Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.

8.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

9. RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN

9.1 Arrangörens anvisningar

Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.

9.2 Resenärens ansvar för skada

Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.

9.3 Resenärens ansvar för formaliteter

9.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.

9.3.2 Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.

9.3.3 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.

9.3.4 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.

9.4 Avvikande från arrangemanget

Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.

10. ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS

Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.

11. TVISTLÖSNING

Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se (http://www.arn.se), eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr (http://ec.europa.eu/odr).

Visum och vaccinationer

Enligt paketreselagen, ska vi hålla EU/EES-medborgare uppdaterade om vilka visumkrav som gäller för varje destination. Du kan hitta mer information om de gällande kraven för Utrikes­departementet informationssidor (https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet/). Medborgare i andra länder uppmanas att kontakta närmaste ambassad eller konsulat. Om du gör en bokning för någon annan, ska du informera din resebyrå om ovanstående krav.

Du bör kontrollera om du behöver förnya ditt pass eller ansöka om visum.

För information om visum och de krav som gäller för olika resmål, hänvisas svenska medborgare till svenska utrikesdepartementet informationssidor (https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/). Utrikesdepartementet har också en app med reseinformation, som du hittar på samma sida.

För att få reda på hur lång tid det tar för att få ett visum, kontakta ambassaden för det land du reser till i det land där du är medborgare. Kom ihåg att vara ute i god tid då det kan ta lång tid, beroende på ditt resmål. Om du är medborgare i ett annat land, kontakta närmaste ambassad eller konsulat.

Vi rekommenderar att du ser igenom din reseförsäkring. Du kan t.ex. behöva en försäkring som täcker förlust av eller skada på bagage samt sjukhuskostnader och eventuell hemresa, om du skulle drabbas av sjukdom eller olycksfall. Om du har en hemförsäkring, ingår vanligtvis reseförsäkringen i den. Ta reda på vad och vilka försäkringar som gäller, genom att kontrollera din försäkring eller tala med ditt försäkringsbolag.

Kom ihåg att ta med ett europeiskt sjukförsäkringskort. Du kan beställa det hos Försäkringskassan och det ger dig rätt till sjuk- och tandvård inom EU, EES och Schweiz. Kortet är gratis.

För resor till Ryssland, Vitryssland och Kuba krävs en giltig reseförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.

Om du har ett funktionshinder är det viktigt att ta reda på vad som gäller innan du reser. Kontakta ditt hotell för information om tillgänglighet på hotellet och på destinationen.

Kom ihåg att se över dina vaccinationer om du ska resa utanför Europa. Detta är viktigt eftersom många länder har krav på att man måste vara vaccinerad mot allmänt förekommande sjukdomar för att tillåtas att komma in i landet.

Information om hälsobestämmelser och krav för olika resmål, kan du hitta här.

Varför välja Sembo?

Trygg och flexibel betalning

Få de bästa erbjudandena med vår prisgaranti och välj betalningsalternativ som passar dina behov. Vi accepterar alla stora betalningsmetoder för en säker och enkel transaktion.

Våra kunder litar på oss

Med över 30 års erfarenhet är Sembo en del av den pålitliga och internationellt etablerade Stena-gruppen. Vi är kända för vår expertis, särskilt när det gäller bilresor.

Smidig reseplanering

Planera din resa snabbt och enkelt med i Sembos bokningssystem. Låt Amelia, vår AI-reseassistent, hjälpa dig att jämföra priser och hitta bäst erbjudande för dig.

Res på ditt sätt

Välj bland mängder av hotell, flyg, semesterboenden och aktiviteter. Med vår plattform får du full flexibilitet och hållbara alternativ, så du kan resa precis som du vill.

Amelia avatar
Möt Amelia, vår nya reseplanerare